Bangkok, Ayutthaya & Sukhothai. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ilse en Maarten - WaarBenJij.nu Bangkok, Ayutthaya & Sukhothai. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ilse en Maarten - WaarBenJij.nu

Bangkok, Ayutthaya & Sukhothai.

Door: Maarten en Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse en Maarten

14 Februari 2015 | Thailand, Bangkok

We rijden over hobbelige wegen, langs de meest prachtige groene natuur. Mooie bomen, planten en hoge bergen. Onderweg op een bergweggetje van Sukhothai naar Chang Mai, op naar het noorden van Thailand.

Ons avontuur in Thailand begon in Bangkok, waar we midden in de nacht landen. Een lange tijd in de rij gestaan om het land binnen te komen: een visum voor 30 dagen. Met de taxi werden we afgezet bij ons eerste hotel: Kriss Recidance. Het hotel stond in een achterwijk van het vliegveld, een creapy omgeving in het donker.. Maar met een prima kamer om een paar uur te kunnen slapen. De volgende ochtend gingen we vroeg op pad, richting het centrum van Bangkok. Buiten bij het hotel raakten we in gesprek met een Australiër, die ons vroeg waar we naar toe gingen. "Naar de stad met een taxi", hadden we zelf bedacht. Hij vertelde ons dat het veel avontuurlijker en goedkoper was om met een openbaar vervoer naar de stad te reizen. Dus wij, met onze backpacks en ons beste Engels, in een Thaise bus (lees: open bestelbusje met twee banken achterin).. Op weg naar het station in de buurt. Wij als niet Thais lezende toeristen, natuurlijk veel te laat uitgestapt, waardoor we het laatste stuk in de brandende zon moesten lopen. Aangekomen op het station namen we een volgende trein naar het eindpunt: het oude centrum van Bangkok is niet aangesloten op de metro, skytrain en trein, vanaf daar zouden we wel weer verder zien. Op zoek naar de weg, kwam een zeer vriendelijke vrouw op ons af. Ze sprak goed Engels en vroeg ons waar we naar toe moesten en toonde interesse in de rest van onze reis. "Geen idee wat we hierna gaan doen", waarop ze fel reageerde: no, no, no. Het bleek de laatste dag te zijn van de examens in Thailand, waardoor veel Thaise studenten op reis gaan door het land, daarbij is het binnenkort ook nog Chinees Nieuwjaar, waardoor het overal erg druk is. Ze adviseerde ons, onze reis alvast vast te leggen, zodat we nog een plekje hadden in de trein en bus, bij de A.R.C. Dit reisbureau zou lagere prijzen rekenen dan de reisbureautjes in het toeristencentrum. Wij zagen in dat het wel belangrijk was om direct alles te gaan regelen, stapten in een TukTuk, en werden afgezet bij de A.R.C.

Een dikke, blonde Thai werd wakker gemaakt van zijn middagdutje om ons te helpen. Hij vroeg ons hoeveel tijd we hadden en waar we graag heen wilden.. En zette dit vervolgens om in een reisschema. Ayutthaya, Sukhothai, Chiang Mai (met trekking door de jungle), Koh Tao (waar Maarten zijn SSI (duikcursus) gaat doen) en Koh Pangang (half moon party).. Alles inclusief vervoer per trein, bus, vliegtuig en boot en accomodaties in de meest leuke guesthouses. Wauw! Wat een gouden tip van de vrouw op het treinstation.
Na alles vastgelegd (en afgerekend) te hebben, gingen we lopend richting ons hotel. Dat lopen gaat ons steeds beter af, we lopen flinke afstanden op een dag. De brandende zon, onze backpack en blaren draaien we onze hand niet meer voor om. Hier lopen we door Bangkok, met de elektriciteitsdraden overal en nergens, mensen levend op straat en veel, heel veel vriendelijke gezichten. Uiteindelijk bereiken we na ruim een uur te hebben gelopen ons hotel: Sawasdee house. Een prachtig hotel aan een gezellige straat nabij het beroemde en beruchte Kao San Road. We liggen even op bed en frissen ons op met een heerlijke douche, waarna we richting het feestgeruis van Koh San Road gaan. Hier slenteren we door de drukke toeristische straat, bekijken de vele winkeltjes met kleding en drinken een biertje (of 2, 3) op een van de vele terrassen. Daarna is het zover: ons eerste Thaise gerecht: Pad Thai, gekocht bij een streetfood kraampje, heerlijk! We slenteren nog wat rond en belanden vroeg weer in het hotel, morgen een drukke dag met tempels bezoeken in het vooruitzicht.

Vroeg ging de wekker, het was tijd om de mooie tempels van Bangkok te gaan bezoeken. We lopen in de richting van het Grand Palace, waar een ogenschijnlijk vriendelijke man ons aanspreekt. Hij had pauze, hij werkte bij de overheid, en wees naar het grote gebouw met de vele vlaggen. Hij vroeg ons wat we gingen doen, waarop wij antwoorden dat we de tempels gingen bezoeken. Hij seinde een TukTuk chauffeur, die ons voor 40 baht (1 euro) een rondritje beloofde langs de mooie tempels van Bangkok. Wij, naïeve toeristen, stapten in. De eerste stop was bij een kleine tempel, half in aanbouw met een paar beelden. Dichtbij een basisschool met veel spelende kinderen.. De tempel stelde niks voor, maar de basisschool was leuk om te zien. We stapten in en gingen weer verder, op naar de volgende tempel.. Dachten we. We reden voor ons gevoel de hele verkeerde kant op, Wat Pho was toch echt ergens anders. We stopten bij een kledingwinkel, wat moeten we daar nou weer? Of we even binnen wilden kijken, instrueerde de TukTuk chauffeur ons. Na een snel rondje stonden we weer buiten, hier hadden we niks te zoeken. Weer verder onderweg stopten de chauffeur ineens.. Het was de bedoeling dat we bij de volgende kledingwinkel minimaal 15 minuten binnen moesten blijven, zodat hij een coupon zou krijgen voor benzine. We keken elkaar aan: ja hoor, we zijn er in getrapt.. En met ons alle andere toeristen die met lange gezichten werden afgezet bij de pakkenwinkel. We deden een vriendelijke poging, maar al snel stonden we weer buiten: hiervoor waren we niet naar Bangkok gekomen. Toen de chauffeur voor een derde keer ons wilden laten stopen, ditmaal bij een juwelier, waren we er klaar mee. Wij weigerden nog maar ergens naar binnen te gaan, hij weigerde terug te gaan naar Grand Palace.. Dus we stapten uit, gaven de meneer zijn 40 baht, en we liepen.. Het hele eind (we waren afgezet aan de andere kant van de stad) terug naar het hotel, hahaha.
Na een drankje gedaan te hebben op een terras (Chang bier is goed te drinken), doen we een nieuwe poging, dit maal zonder in te gaan op de vele aanbiedingen van de TukTuk chauffeurs, komen we aan. Wauw! Dit is waar we op zoek naar waren. Een gigantische liggende Buddha verwelkomt ons: Wat Pho. We kijken rond, maken mooie foto's. We steken met een boot het water over en maken een klimtocht op steile trappen: Wat Arun. We gaan terug naar ons hotel, we eten lekker Thais (Maarten: gebakken kip en Ilse: Thaise curry). Maarten neemt als toetje gebakken schorpioen, gekocht bij een straatverkoopsters. We kopen wat leuke shirtjes en een broek.. En sluiten de dag af met een Thaise massage, hier waren we beiden wel flink aan toe. Ik laat mijn voeten onder handen nemen en Maarten z'n schouders en rug. We drinken nog een cocktail bij een tof omgebouwd surfersbusje en we gaan terug naar het hotel, onze laatste nacht in Sawasdee House.

We lopen naar ons nieuwe hotel, dicht bij het treinstation waar de volgende dag onze trein zal vertrekken richting Ayutthaya. Het nieuwe hotel staat aan de rand van China Town. In China Town lopen we door de smalle staatjes: een mini in the box in winkelvorm. Ze verkopen alles, te bizar. We eten en drinken wat aan het water, waarna we snel ons bed in duiken. De trein vertrekt morgen om 7:00 in de ochtend.

In de vroege ochtend zitten we in de trein, langs vele wijkjes die langs het spoor zijn gebouwd. Veel golfplaten, mensen op het spoor.. Armoede. Maar toch ogen de mensen vrolijk. Aangekomen in Ayutthaya, zetten we weer de wandeling in naar ons nieuwe guesthouse, geregeld door de blonde Thai van het reisbureau. We lopen een straatje in.. Met het idee.. Waar komen we nu weer terecht. Eenmaal de poort door van Baan Eve Guesthouse, worden we vriendelijk ontvangen met een fles water en allemaal informatie over de stad. We worden al snel naar ons hutje gebracht, een prachtig houten bungalow met alles erop en eraan. De buitenshuize gezamenlijke ruimte is volledig van hout, met een trap naar boven.. Waar we heerlijk hebben kunnen genieten van wat drankjes en de rust vanuit een hangmat. We huren een fiets voor een hele dag en we gaan richting de tempels, Wat Mahathat is de grootste. Een grote ruïne, kapot gemaakt door het Birmaneese leger. De grote trekpleister is hier een Buddha hoofd in een boom, erg gaaf om te zien. We vervolgen onze fietstocht door de stad, drinken wat in een mooi park (waar ik een slang in het water heb gezien) en keren terug naar het guesthouse.. Waar we genieten van de rust, lekker lezen, muziek luisteren en liggen in de hangmat.

De volgende morgen worden we door het personeel van het guesthouse afgezet op het busstation. Vanuit daar begint onze reis van 6 uur richting Sukhothai. De busrit vullen we met een film (Boyhood) op de IPad, naar buiten kijken en muziek luisteren. Aangekomen in Sukhothai is het inmiddels het einde van de middag en is het al donker geworden. We lopen over een klein, donker paadje met onze hoofdlamp op richting ons nieuwe guesthouse. Aangekomen in J&J guesthouse worden we gewezen naar onze mooie houten bungalow, waar we worden verwelkomt door een salamander in de gootsteen. Een man die werkte in het guesthouse wees ons erop dat het feest was in de stad, ter ere van de vader en moeder van Sukhothai.. Dat wilden wij natuurlijk wel even meemaken. We fristen ons op en liepen richting het feestgeruis. We kwamen aan op een soort van braderie: veel eetkraampjes, kleding, elektronica en optredens. Hier waagden we ons aan meer Thaise streetfood gerechten: kleine balletjes in een krokant gefrituurd laagje, die smaakten naar frikadel.. Kipsate, pangsits en een niet te plaatsen gekruide chips (waarvan we na drie happen dachten dat het inktvis was.. Geen succes).. De rest was heerlijk.
De volgende ochtend gingen we met de bus richting het oude centrum van Sukhothai, waar we een fiets huurden om het Sukhothai Historical park te bekijken. Dit is een prachtig groen park met daarin resten van tempels. In tegenstelling tot de ruïnes in Ayuthaya, zijn de Buddha beelden in Sukhothai wel goed bewaard gebleven.. Naast de tempels stonden er ook prachtige bomen en mooie vijvers.. We keken onze ogen uit.

Terug in het guesthouse hebben we heerlijk gegeten, gekookt door de mensen zelf.. Dronken we wat op onze eigen veranda en hebben we geskyped en gefacetimed met familie. Zo gek om even heerlijk bij te kletsen, met goede verbinding.. Terwijl we bijna 9000 kilometer van elkaar waren verwijderd, wat was het fijn.

• 14 Februari 2015 - 17:16

Mieke Arnoldus:

Wat is dit weer een leuk reisverslag.

• 15 Februari 2015 - 16:03

Anne-Joke:

Wat een heerlijk uitgebreid verslag van jullie eerste dagen in Thailand. Super leuk om te lezen en kleine details te horen over wat jullie eten, de dieren die jullie tegenkomen, de locals, etc. Super!

• 18 Februari 2015 - 13:28

Jorien:

Wat is het fijn dat we op deze manier kunnen mee genieten van jullie reis. We wachten alweer op het volgende verhaal. gr.Arie en Jorien