Laatste dagen Thailand: Aonang en Hat Yai - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Ilse en Maarten - WaarBenJij.nu Laatste dagen Thailand: Aonang en Hat Yai - Reisverslag uit Ao Nang, Thailand van Ilse en Maarten - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Thailand: Aonang en Hat Yai

Door: Maarten en Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse en Maarten

05 Maart 2015 | Thailand, Ao Nang

Na een onrustige reis (lees: boot naar het vaste land, busje 1.. Bus 2 waar we met veel gedoe eindelijk in mochten stappen, busje 3 en bus 4) kwamen we na 8 uur reizen aan in Krabi. Hier werden we afgezet bij een reisbureau en vanaf dit punt moesten we het zelf weer verder uitzoeken. We hadden de keuze: of een nachtje in Krabi stad verblijven, of direct door naar Aonang (de kustplaats van Krabi). We hadden al snel een keuze gemaakt, want in Krabi konden we weinig boeiend vinden. We gingen op zoek naar een taxi, maar al die chauffeurs berekende (voor Thaise begrippen) belachelijk hoge bedragen (400baht). We werden getipt door een Thaise man om de bus te pakken naar Aonang, waar we voor 100baht werden afgezet aan het prachtige strand van Aonang. We haalden wat eten en drinken, pakten wat flyers van bezienswaardigheden bij de touroperator en gingen op zoek naar een slaapplaats. Na een paar straten met hostels en hotels te hebben bezocht (vol/ te duur) vonden we in een zijstraatje van de hoofdstraat een prima bungalow voor een prima prijs, de dode kakkerlakken werden nog even weggehaald.. Het bed werd opgemaakt, en we konden onze bungalow in. We fristen ons even snel op en we liepen naar het strand. We kwamen aan bij een prachtig strand, omringd door grote rotsformaties. Op het laatste stuk strand van de baai werden we verwelkomd door een familie apen. We keken onze ogen uit, een stuk of 20 aapjes om ons heen, ze dronken uit een waterplasje, klauterde in bomen en kregen aandacht van de toeristen. Een klein aapje vond Maarten erg interessant en klom op z'n arm, erg leuk om te zien. Door de grotere toestroom van toeristen werden de grotere apen agressiever en toonden ze meer interesse in wat er in alle tassen zaten, die ze erg behendig open wisten te krijgen. Mijn lange blauwe rok vonden de aapjes vooral erg leuk om verstoppertje onder te spelen, dus voor ik het wist had ik ongeveer 10 apen onder m'n rok en om me heen, iets te veel wat mij betreft.. En toen er een grotere aap z'n tanden in m'n been zette was ik er helemaal klaar mee!
Op dat moment was de zon alweer aan het zakken, wat resulteerde in de meest prachtige zonsondergang die we ooit hadden gezien. De hemel was blauw met rood en oranje, we maakten prachtige foto's en we genoten van het uitzicht. We aten wat bij een restaurantje (waar het elk uur 'happy hour' en elke dag een 'special day' was) en drinken een erg luxe biertje bij een restaurant. Het mocht wat kosten (we hadden het verkeerde biertje besteld), maar de serveerster kwam hem dan wel persoonlijk inschenken. Die avond speelde er een erg goede coverband, we zaten op eerste rij en Maarten genoot van het gitaarspel van de gitarist en we relaxten met heerlijk muziek.
De volgende dag werd er storm en onweer voorspeld. Daarom probeerden we te voet in plaats van met een krakkemikkig bootje Railay beach te bereiken. Een paar uur later kwamen we weer terug op Aonang, zonder Railay beach of een onweerswolk te hebben gezien.. Poging mislukt. Op het strand genoten we van de zon, aten we een kunstig gesneden ananas. We aten een heerlijke crêpe en we boekten wat activiteiten voor de volgende dagen. Die avond Skypen we met onze ouders.
De volgende ochtend werden we vroeg opgehaald, we hadden vandaag een boottour naar de PhiPhi eilanden. We werden naar een grote speedboot gebracht en vaarden, onder leiding van 'Jimmy di Caprio' (onze gids, een Thaise combinatie van Paul de Leeuw en een kandidaat van Down with Johnny) langs de mooie eilanden. De eerste stop was op PhiPhi Leh, een klein eilandje waar de film The Beach met Leonardo Di Caprio is opgenomen. Het was een prachtig eiland met felblauwe zee en wit strand, echter lagen in de baai wel 100 speedboten en was er weinig wit zand meer te zien door alle toeristen die er waren. In en in zonde van dit prachtige stukje Thailand.. Maar ja.. Wij doen er zelf ook aan mee. We vaarden langs grotten en mooie eilanden en aan het einde van de trip stopten we midden op zee om te snorkelen, onze persoonlijke highlight van de dag. We sprongen met snorkel en masker van de boot en werden omringd door prachtige vissen en koraal, wauw! We gebruikten mijn telefoon met onderwaterhoesje en maakten foto's van de vissen, het koraal en elkaar. We relaxten nog wat op Bamboo Island en de dag was alweer voorbij.
De volgende ochtend werden we opgehaald voor een kookcursus bij Ya's cookeryschool. We werden verwelkomd door de goedlachse Ya (Cholaya Laothong, Thaise chefkok) in een open keuken in de buitenlucht. We kregen ons schort om en kregen uitleg over alle kruiden, specerijen en ingrediënten die we die dag zouden gaan gebruiken voor het maken van onder andere: loempia's, curry's en mango sticky rice. We begonnen, samen met drie andere cursisten, met het snijden van alle ingrediënten. *chop chop, bang bang, yum yum* was het motto van de dag. Nadat alles was gesneden werden verschillende ingrediënten samen gevoegd in een vijzel voor het maken van de kruidenmengels voor de loempia's en de currypasta. We kwamen er achter dat deze kruidenmengels de belangrijkste onderdelen waren van de vele gerechten. Naast het verwarmen van de kruidenmengels voegden we wat oliën en groenten toe aan de wok en klaar was ons gerecht. We hebben onze gerechten heerlijk opgegeten en genoten van het koken en de uitleg van Ya. Die avond genoten we van (dachten we toen nog) onze laatste avond in Thailand.
De volgende dag stond er weer een reisdag voor de boeg. We pakten 's ochtends de bus die ons zal brengen naar het busstation van Krabi, hier vertrok (een minuut nadat we waren aangekomen) de bus naar Hat Yai, waarvandaan we de trein naar Maleisië zouden nemen. Na een reis van ruim 6 uur kwamen we goed op tijd aan op het treinstation van Hat Yai. De dag verliep vlekkeloos.. Tot het moment dat de mevrouw achter de ticketbalie vertelde dat de trein van die dag naar Maleisië helemaal vol zat, argh! Daar ging onze strakke planning. We liepen langs wat toeristenbureaus om daar de opties te bekijken, maar toen we erachter kwamen dat die optie ons 6x zoveel zou kosten.. Kwamen we tot de conclusie een dag te spenderen in Hat Yai. Een stad waar niks te doen is. We zochten een hotel (ons goedkoopste hotel van de hele reis tot nu toe: 350 baht = ongeveer 10 euro per nacht) en genoten van de WiFi verbinding: tijd om Wie is de mol en Boer zoekt vrouw terug te kijken, hahaha.

Wat hebben we genoten van Thailand en wat is die maand snel voorbij gegaan. Onze persoonlijke highlights waren:
- De vriendelijke en behulpzame Thai. Thailand claimt 'het land van de glimlach' te zijn, die titel zijn ze meer dan waard!
- Onze eerste weken die we hebben geboekt bij de A.R.C., op aanraden van een vrouw op straat. Dit heeft ons veel tijd, geld en gedoe gekost.
- Streetfood eten en Chang biertjes drinken.
- De prachtige tempels van Bangkok, Ayutthaya en Sukhotai.
- De olifanten opvang en jungle trekking in Chiang Mai.
- Duiken (& snorkelen) op Koh Tao.
- Half moon party op Koh Phangan.
- Snorkelen nabij de PhiPhi eilanden.
- Chop chop, bang bang, yum yum: een kookcursus Thais in Aonang.
- De zonsondergang bekijken vanaf het strand.

Op naar het volgende avontuur: Maleisië en Singapore!

• 12 Maart 2015 - 08:24

Eef:

Lieverds, wat te gek allemaal!!! Jullie maken zoveel mee!! Tof! En stiekem jaloers

• 12 Maart 2015 - 08:49

Daisy:

Wat een leuk verslag weer. Veel plezier in Singapore en Maleisië

• 12 Maart 2015 - 08:59

Anne-Joke:

De tijd gaat echt snel, super leuk weer om te lezen en jullie hoogtepunten van Thailand nog eens op een rijtje te zien staan. Geniet van Maleisië en Singapore! X

• 12 Maart 2015 - 23:00

Jorien:

Maarten en Ilse, wat een mooie-leuke en te gekke verhalen wij genieten ervan veel plezier op jullie volgende bestemming.

• 13 Maart 2015 - 07:55

Francis:

De foto's die jullie opsturen zijn al mooi, maar met de verhalen op dit blog worden ze alleen nog maar completer.

• 13 Maart 2015 - 21:26

Iet:

Een fantastische maand, lieve schatten. Een heerlijk verhaal. Ik geniet van jullie enthousiasme.

Dikke knuffels v mam Iet