Maleisië en Singapore - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ilse en Maarten - WaarBenJij.nu Maleisië en Singapore - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Ilse en Maarten - WaarBenJij.nu

Maleisië en Singapore

Door: Maarten en Ilse

Blijf op de hoogte en volg Ilse en Maarten

15 Maart 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Wat gaat de tijd toch snel, zoals velen van jullie al weten zitten we ondertussen al in Australië. Dus in deze blog een terugblik op onze avonturen in Maleisië en Singapore.

De reis naar Maleisië begon een dag later dan gepland, maar uiteindelijk zaten we om 16:00 in de trein, die ons ongeveer 10 uur later in Ipoh zal brengen. Na een paar uur onderweg te zijn moesten we over de grens van Thailand de trein uit stappen met onze backpacks: de grenscontrole. Deze grenscontrole bestond uit een deurtje met een aantal loketten met ambtenaren, onze departurecard werd uit ons paspoort gehaald en we kregen een stempel dat we Thailand hadden verlaten. Vervolgens liepen we verder naar een andere deur, waar een volgende ambtenaar ons een nieuwe stempel gaf: welkom in Maleisië! De tassen hoefden niet gecontroleerd te worden, ze geloofden ons op onze blauwe ogen. We zette de tijd een uur vooruit (zo bizar dat er binnen 5km afstand een tijdzone loopt van +1 uur), en stapten de trein weer in.
Vele uren en frustratie om de slechte slaaphoudingen in een trein later kwamen we om 1:30 aan in Ipoh, waar wij als enige toeristen uitstapten. Dit werd al gauw opgemerkt door de lokale zwerver, die vol interesse om ons heen stond te dwalen. Maarten was ondertussen erg misselijk en voelde zich niet goed.. En met die zwerver om ons heen voelden we ons totaal niet op ons gemak, voor het eerst op deze reis. We werden aangesproken door een vriendelijke taxi chauffeur, die ons voor een veel te bizar hoge prijs naar Tanah Rata (Cameron Highlands) zal brengen.. We hadden weinig andere keus (tenzij we onze nacht in gezelschap van de zwerver wilden doorbrengen) en we stapten in de taxi. We reden over de snelweg, die in tegenstelling tot in Nederland bestaat uit krappe bergpaadjes met afgronden en vele bochten.. Iets wat niet bevordelijk was voor Maarten z'n misselijkheid (hier wijden we niet verder over uit, hahaha!).
Rond 3:30 (midden in de nacht dus) kwamen we aan in Tanah Rata.. Waar we een kamer boekten bij het enige hotel in de stad waar nog iemand achter de receptie zat (wat ons een uur zoeken kostte). Na een korte nacht die ervoor zorgde dat Maarten zich weer wat beter voelde, gingen we de volgende ochtend op zoek naar een nieuw hotel: CH travellers inn. We hebben een rustige dag gehad, wat rondgelopen door het dorpje (waar niks te beleven was) en een Tour geboekt voor de volgende dag.
De Tour begon bij een ander hostel, waar we werden opgehaald door Appu (onze gids) en samen met de andere touristen kregen we een gratis massage in de Jeep (door de vele hobbelige wegen). Appu bracht ons naar de theevelden waar de Cameron Highlands bekent om staan. We kregen informatie over de thee, het werken op de theeplantage en we hadden prachtige heldergroene vergezichten. Vervolgens bekeken we het uitzicht over de Cameron Highlands vanaf de hoogste berg van de omgeving en gingen we richting het mossy forrest. In het mossy forrest kregen we informatie over de planten en dieren, roken we aan citronella bladeren en een soort van 'drugs'. We liepen met de groep naar de top van het mossy forrest, waar we ons onderweg hier naartoe waande in een 'Hobbit' achtige omgeving. Daarna vervolgde de Tour richting de theefabriek, waar we keken naar het thee- maak- proces en genoten van een kopje verse thee en een lekker broodje. Na de Tour wandelden we terug om een trail (wandelroute) te lopen. Deze wandelroute bestond uit een stukje ongerepte natuur midden in de stad, waar we werden verrast door de eerste regenbui van onze reis. De regenbuien zijn hier flink en niet te vergelijken met Nederland. Gelukkig hadden we net op tijd een hutje kunnen vinden om te schuilen, waar we hebben gewacht tot de regenbui op zijn einde was. Die avond moesten we nog op zoek naar een nieuw hotel.. En die vonden we, voor een mooie prijs.. Maar op hygiene waren ze hier niet gesteld (lees: de haren van de vorige gasten lagen nog overal). We aten wat en boekten voor de volgende dag onze reis richting de Taman Negara (tropisch regenwoud).
De reis vanuit de Cameron Highlands naar de Taman Negara per minivan over een hobbelige weg begon al vroeg, een aantal uren wachten in een office in een klein stadje en een bootreis van 2 uur later kwamen we aan in een klein dorpje nabij de Taman Negara. We vonden een kamer in een felgekleurd guesthouse (Tahan guesthouse), aten een hamburger (die verkopen ze hier voornamelijk in restaurants) en bedachten onze plannen voor de volgende dag.
De volgende dag werden we rond half 6 gewekt door de Imam in de naastliggende moskee, goedemorgen! Na nog even lekker verder te hebben geslapen zijn we richting de Taman negara gegaan. Hier liepen we door de prachtige natuur, langs de mooiste bomen en bloemen over het pad richting de canopy walk. Onderweg kwamen we amper andere mensen tegen en hoorden we enkel de geluiden van de vogels en alle andere beesten. Eenmaal bij de canopy walk aangekomen klommen we met een trap richting de toppen van de hoge bomen en liepen we over touwbruggen van de ene naar de andere boom. Op zo'n 40 meter boven de grond kwam Maarten z'n hoogtevrees wat naar boven.. En gemeen als ik ben wiebelde ik even wat extra op de hoge bruggen, hihi. Weer met beide voeten op de grond liepen we verder naar de 'Terist Hill', een hoge berg midden in de Taman negara. Hier kwam mijn slechte conditie weer naar boven, want in de warmte een groot aantal trappen lopen is niet mijn sterkste kant. Helemaal buitenadem kwamen we aan op de top en werd de wandeling bekroont met een prachtig uitzicht over de boomtoppen. Terug in het dorp wilden we graag nog een nachtwandeling en onze terugreis richting Kuala Lumpur boeken, hier kwamen we erachter dat we moesten kiezen tussen eten of terug gaan richting Kuala Lumpur: we waren vergeten (of nouja.. Iets te laks geweest) om te pinnen, en in dit dorpje was geen ATM (pinautomaat) te vinden (en tevens ook geen WiFi ed). Uiteindelijk konden we bij een supermarktje geld pinnen met een extra percentage van 10%. We boekten de nachtwandeling en de terugreis bij een 'reisbureautje' gerund door twee hele relaxte gasten.
Die avond wandelde we met een groepje en een gids naar de Taman Negara.. Gewapend met zaklamp en lange mouwen shirts. Met de zaklampen en de gids gingen we op zoek naar alle dieren die leven in het donker. Tijdens deze spannende wandeling kwamen we slapende vogels, salamanders, wandelende takken, schorpioenen, een hertje, een kameleon, een slang en een reusachtige spin tegen. We voelden ons even Freek in het wild, het was een geslaagde wandeling.
In de ochtend werden we met een minivan richting Kuala Lumpur gebracht, samen met vier andere gepensioneerde Nederlanders en Benjamin (een Duitse jongen die ook op de heenweg bij ons in de van zat). Door de chauffeur werden we vijf uur later midden in Kuala Lumpur gedropt. Samen met Benjamin gingen we op zoek naar een goedkoop hostel, maar na een tijd scheidde onze wegen en gingen we op zoek naar een Mac om via WiFi een hotel te boeken (we hadden geen zin meer om verder te zoeken). We kwamen terecht bij Grid9, een prachtig design hotel voor 'flashpackers'. De groep mensen waar wij onszelf toe kunnen rekenen: waarde hechten aan hygiënische toiletten en douches met een lekker bedje, maar niet een luxe hotel. Het is financieel gezien voor ons ook beter om een privé kamer te boeken dan twee losse bedden in een dorm (slaapzaal). Die middag zijn we naar het centrum van Kuala Lumpur gegaan per metro. Hier zagen we de petronas towers (die twee hoge torens met een loopbrug ertussen), tevens indrukwekkende torens.. Maar in vergelijking met de Burj Khalifa die we hebben gezien in Dubai stelde het niet veel voor (ai.. Klinken we nu erg verwend?!). We genoten van een paar lekkere broodjes in het park en 's avonds keken we met grote ogen naar de fonteinen. Deze fonteinenshow was een stuk gaver dan in Dubai.. Veel meer kleuren en geprogrammeerd op mooie muziek. De volgende dag bezochten we een Chinese tempel en een Hindoestaanse tempel.. Beide weer erg verschillend in vergelijking tot de tempels in Thailand. We liepen over de central markt en door vele andere winkelstraten en we deden lekker rustig aan. De laatste dag in Kuala Lumpur gingen we met de trein naar de Batu caves, een Hindoestaanse tempel in een grot, met veel aapjes er omheen. Dit was tevens de dag dat Maarten de camera uit zijn handen liet vallen, waardoor de aan-en uitknop niet meer werkt. We baalden flink, maar gelukkig maakt ie nog steeds mooie foto's en hebben we ondertussen trucjes gevonden om de camera gewoon uit en aan te zetten. Dit zorgde er wel voor dat we wat minder konden genieten van de batu caves (heel bijzonder was het ook niet). We gingen terug naar het winkelcentrum om in de Sony winkel te vragen of dit knopje op korte termijn te repareren was.. Helaas, reparatie duurde een week.. Dus dat was geen optie. Die avond relaxten we wat in het hotel.. Keken een filmpje en uitzending gemist (boer zoekt vrouw blijven we gewoon volgen, haha) en gingen we vroeg slapen.
Vroeg in de ochtend begon de reis van Maleisië naar Singapore per trein, een negen en een half uur durende treinreis, waarbij we bij de grens weer uit moesten stappen voor onze vertrekstempel uit Maleisië. In de vertrekhal van de trein kwamen we tevens weer dezelfde mensen tegen met wie we ook in de bus richting Kuala Lumpur gezeten, hoe toevallig?! Aangekomen in Singapore moesten we een formulier invullen met al onze gegevens, langs de douane en de tassencontrole.
Aan het einde van de middag gingen we op zoek naar een nieuw hostel. In Maleisië hadden we al wat adresjes opgezocht, dus wisten we gelijk welke metro we moesten hebben richting de goede straat. We kwamen aan bij de green kiwi hostel, deze zat helaas al vol. Hier werden we in het Nederlands aangesproken door een jongen die een gratis Tour door Singapore wilde geven, dit vonden wij super leuk.. Maar eerst nog even op zoek naar een hostel. Het naastgelegen hostel (rucksack inn) had nog wel een plekje voor ons, en we boeken twee bedden in een dorm (slaapzaal), het bed had een eigen lampje, stopcontact en een gordijntje, ideaal! Die avond begon de gratis Tour om 19:00 en we liepen samen met Irwan ('gids') en Nathalie (Duits meisje die ook meeging met de Tour) door de straten van Singapore. Irwan vertelde ons over de geschiedenis van Singapore en liet ons Arab street zien. We aten heerlijk murtabak (soort van gevulde wrap) bij een restaurantje, het was heerlijk en super gezellig. Na het eten gingen we met de metro naar de lichtshow, een verhaal dat werd verteld door middel van beelden die waren geprojecteerd in water, het was erg gaaf om te zien. Na de lichtshow liepen we richting het Marina Bay Sands hotel (het duurste en grootste hotel van Singapore), hier liepen we naar binnen en verbaasde ons over het immense bouwwerk. We liepen naar buiten en zagen bizarre bouwsels die ons deden denken aan de film avatar, grote plantachtige pilaren in vele kleuren. We kletsen in het Nederlands met Irwan, die ons vertelde dat hij zichzelf Nederlands heeft aangeleerd.. In Indonesië, waar zijn opa en oma wonen, zag en hoorde hij veel Nederlands.. Vandaar zijn interesse. Hij sprak het super goed! We aanschouwden de prachtige skyline van Singapore vanaf een brug, liepen door een straat met cafés waar de 'expats' dronken werden op een vrijdagavond en spraken af om een dag later met elkaar nog meer te zien van Singapore. Het was een erg gezellige avond.
De volgende dag liepen we door de winkelstraat van Singapore, met de ene shoppingmall na de andere. Ik keek mijn ogen uit.. Maar Maarten was er natuurlijk al snel weer klaar mee. Omdat het shopavontuur al snel ten einde was, en we nog een middag over hadden.. Gingen we naar de botanische tuinen (volgens tripadvisor de nummer 1 attractie van Singapore en op de nominatie voor de Unesco lijst). De botanische tuin was.. Tja.. Een tuin. De orchideeën tuin was echter erg mooi met alle kleuren en soorten orchideeën die je maar kan bedenken (helaas kon ik geen stekje voor je meenemen mams!). Die avond hebben we een hapje gegeten in Chinatown, en wat een timing.. Toen we een plekje hadden gevonden om ons eten op te eten, brak de hemel open en heeft het minstens een uur keihard geregend en geonweerd, en wij zaten overdekt te genieten van iets te eten en te drinken. De volgende dag was een nieuwe dag met Irwan, helaas ging Nathalie niet meer mee.. Maar wij stonden om 9:00 klaar op de afgesproken plek. We liepen door een groot nationaal park midden in de stad, liepen verder langs mooie huizen. Een van deze huizen was onbewoond wist Irwan.. Hier gingen we stiekem naar binnen om te kijken hoe het huis er van binnen uitzag. We kwamen op een oprijlaan met aan het einde een prachtig wit met zwart huis met een mooie veranda. We liepen door de deur en kwamen in een kamer.. Zo groot als een balzaal. We liepen de kamers door en vergaapte ons aan het vervallen maar prachtige huis.. Wauw.. Dat dit huis onbewoond was konden we niet bedenken.. We hadden er graag ons mooie paleisje van willen maken. We ontdekten een matrasje van waarschijnlijk een dakloze die dit leegstaande huis ook had ontdekt en liepen de poort weer uit, wat een avontuur.. Haha. Ook brachten we nog een bezoek aan Sentosa, een eiland bij Singapore wat bekend staat als "the land where parties don't wait till the weekends".. Zoals op de borden langs de weg staat geschreven. Op Sentosa zagen we het hardrock café, het Universal pretpark en de Merlion, het symbool van Singapore. Helaas was nu de Tour van Irwan afgelopen, want we moesten ons klaar maken voor de vlucht naar Australië. We namen afscheid en we beloofden Irwan dat, wanneer we terug zijn in Nederland, we een pakketje opsturen met typisch Hollands eten.. Want hij had enkel nog stroopwafels en dropjes geproefd.
We douchten, pakten onze spullen en gingen met de metro naar het vliegveld. Het mooiste vliegveld ter wereld, wordt gezegd. Luxe eetgelegenheden, winkels en lekkere banken om even te relaxen.. En alle vertrekken voorzien van een tapijt. Op richting 'down under'! =D.

• 26 Maart 2015 - 09:59

Mieke Arnoldus:

Ilse en Maarten wat beleven jullie veel.

• 26 Maart 2015 - 21:28

Kim & Bas:

Oy! Heerlijk om jullie verhalen te lezen, zo herkenbaar :)
    Geniet van al het moois in Australia en weer veilig thuis. xx Kim en Bas

• 27 Maart 2015 - 21:17

Jorien:

Ilse en maarten wat zit ik te genieten als ik jullie
    verhalen lees. Wat maken jullie veel mee .blijf genieten !!!!! Gr. Jorien